menjaga kesihatan tulang belakang

Tulang belakang ni sangat le pentingnye pada badan kita. Ibarat pilar bagi setiap bangunan, itulah diumpamakan. Ni sedikit info yang saya peroleh daripada sebuah rancangan tv semalam. 

1. Bila duduk, posture duduk tu hendaklah tegak jangan membongkok. Amalkan 505, iaitu 50 minit duduk dan 5 minit jalan-jalan. Sebabnya kalau terlampau lama duduk (2-3 jam) tanpa bergerak2 akan merosakkan disc kat tulang belakang bahagian bawah.(Poor posture jugak boleh menyebabkan lemah syahwat bagi lelaki tau…he he)

2. Amalkan senaman kucing, iaitu dengan berkaki empat kemudian bend belakang tu dan angkat. Buat berulangkali. Juga, menggeliat masa baring dengan kaki dan tangan diregangkan (alahhh macam menggeliat bangun tidur! – tapi jangan tersalah urat pulak! he he)

3. Kalau tidur, biasakan pakai bantal guling kecil sebagai alas kepada atau pun bantal yang bengkok di bahagian tengkuk. Bantal yang kita biasa pakai semuanya rata, rupanya ianya tak bagus untuk tulang kat tengkuk!

4. Kalau selalu ada masalah penghadaman, cuba tepuk2 kat tulang belakang bahagian dada atas. Kalau pmpuan, kat tempat bra di belakang tu, ha kat situ la. Kalau perjalanan darah bahagian ni tak baik, perut selalu ada masalah…(ni aku dah cuba, betul la!)

5. Cuba lihat muka kat cermin. Kekadang muka kita macam tak sama kan kiri dan kanan. Ada dagu yang lebih ke kanan, atau macam bengkok gitu. Caranya nak betulkan, kunyah makanan menggunakan kedua-dua ‘jaw’ kiri dan kanan. Amalkan selama 3 minggu. Tapi kalau dah ok, jangan makan kat sebelah mulut aje, nanti balik le masalah tu. Ni sebenarnya, selain muka tak sekata, boleh mengakibatkan insomnia, indigestion and headache!  Cara atasinya ialah chew constantly with both chin.

4. Kena gerak2kan selalu belakang anda, macam menari begitu. Sebab kita selalu duduk terlalu lama, jadi vertebrate kita lack oksigen.

 Ini aje yang sempat aku tengok. Kalau suatu hari ade lagi, aku sambung ye.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: