omega-3

Omega-3 adalah asid lemak yang sangat penting untuk badan. Memandangkan badan kita tak dapat nak membuat asid lemak ini sendiri,  jadi kita terpaksa la mendapatkannya daripada diet harian kita.

 Omega-3 bukan sahaja dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko penyakit jantung,  tetapi juga dapat mengurangkan kesakitan akibat sakit sendi (rheumatoid-arthritis) dan endometriosis.

 Omega-3 juga dapat mengawal kemurungan dan mengurangkan risiko penyakit barah buah dada.  Telah dibuktikan melalui satu kajian bahawa mereka yang mengambil lebih daripada 23 kg (50 paun) makanan laut (sea food) dalam setahun,  mengurangkan risiko mengidap bipolar disorder.

 SUMBER OMEGA-3

 Ø      Semua jenis ikan  tetapi yang paling baik ialah salmon, mackerel, ikan bilis, sardines, herring, tuna.

Ø      Canola oil – canola oil mempunyai kandungan omega-3 yang lebih banyak berbanding olive oil.  Dan ianya juga mengandungi vitamin E yang mengurangkan risiko sakit jantung.

Ø      Kacang walnut  – Di samping kaya dengan omega-3, juga mengandungi protin dan fiber.

Ø      Telur Omega-3.  Banyak kat supermarket sekarang ni.

Ø      Makanan tambahan Omega-3 banyak dijual di farmasi.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: