Tips mudah menjaga mata

1. Makanlah ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.   Ikan kaya dengan Omega-3 – yang terbukti mengurangkan kesan kekeringan mata. Kalau tak suka ikan, cuba ambil makanan tambahan minyak ikan.

2. Selalu pakai Googles  bila berenang bagi melindungi mata daripada klorin dalam air. Juga pakai googles ketika membuat home repairs. Ni dapat melindungi  mata daripada habuk dan sebagainya.

3. Penyaman udara kat kereta halakan ke kaki, jangan hala ke muka.  Udara daripada penyaman udara (air-cond.) akan menarik keluar lembapan daripada mata kita membuat mata menjadi kering.

4. Gunakan bawang merah ketika masak. Bawang merah mengandungi lebih quercetin, sejenis antioxidant yang melindungi daripada katarak.

5. Nikmati sweet potato (ubi manis). Kaya dengan vitamin A – sangat baik untuk penglihatan.

6. Pakai sunglasses setiap kali keluar rumah pada hari siang bagi melindungi mata anda daripada sinaran matahari dan juga angin yang kering.

7. Bersihkan mekap mata anda ! Ini akan mengelakkan mekap daripada masuk ke dalam mata dan mungkin akan mencederakan korena mata anda!

8. Makanan tambahan bilberry yang diambil setiap pagi akan melindungi retina daripada macular degeneration.

9. Gunakan tuala yang bersih setiap kali mengelap muka anda dan jangan berkongsi tuala! Berkongsi tuala akan memudahkan jangkitan mata seperti conjunctivitis (pinkeye).

10. Gunakan topi lebar atau pelindung matahari – akan menghalang 50% sinar UV dari terkena mata anda!

11. Makan bayam seminggu dua kali – Kajian menunjukkan terdapat kandungan lutien dalam bayam yang mungkin boleh menghalang penyakit yang berkaitan dengan macular degeneration dan kataraks apabila usia meningkat.

12. Periksa tekanan darah  – tekanan darah yang tinggi akan merosakkan saluran darah di dalam mata.

13. Kurangkan penggunaan penyejuk udara di rumah anda dan tambahkan pokok bunga hijau di dalam ruangan kegemaran anda bagi menambahkan kelembapan udara.

14. Sapukan essential oil seperti jasmin, peppermint atau vanila di lengan anda dan hidu. Kajian menunjukkan jasmin meningkatkan gelombang meta dalam otak yang membuatkan kita sentiasa dalam keadaan segar, dan membolehkan kita fokus dan membuatkan penumpuan lebih baik.

15. Ubah kedudukan komputer pada kedudukan lebih rendah sedikit dari mata anda.

16. Tukar maskara setiap 3 bulan dan eye make-up setiap 6 bulan –  bakteria mudah berkumpul di dalam eye make-up dan dikhuatiri akan memasuki mata mengakibatkan jangkitan.

17. Berjalan kaki sekurang-kurangnya 4 kali seminggu – 15 hingga 30 minit.  

18. Kurangkan garam dalam makanan.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: