doa untuk mendapat anak soleh

Untuk mendapat anak soleh, harus bermula seawal ketika hubungan suami isteri.  Ada doa yang khas harus dibaca oleh suami isteri sebelum bersama dengan tujuan agar benih yang disemai adalah yang terbaik dan sentiasa dilindungi oleh Allah swt. 

Juga, suami atau isteri harus sentiasa berdoa, biarpun ketika isteri masih belum mengandung lagi.  Dalam hal ini, ada sebuah doa yang diamalkan oleh Nabi Ibrahim a.s. iaitu :

“Rabbanaa hablanaa min azwaajinaa wa dzurriyyaatinaa quraata ‘ayuni waj’alna lilmuttaqiynaa imaaman ” Maksudnya, “Hai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami agar anak-anak dan isteri kami menjadi penyejuk hati kami dan jadikan kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa” 

Anak-anak atau isteri yang yang menjadi penyejuk hati hanya boleh berlaku apabila mereka sentiasa mendahulukan Allah daripada segala sesuatu dan tidak melalui kehidupan yang fasik (durhaka) dan dosa.

Sudah pasti selepas anak itu lahir, bukan bergantung pada doa sahaja tetapi hendaklah mendidik dengan baik dan memperlihatkan akhlak yang cemerlang kepada anak tersebut.

P/S  : Bukan senang nak jadi ibu/bapa……

9 Responses to “doa untuk mendapat anak soleh”

  1. Salam Nazrida, sememangnya ramai pasangan yang tidak tahu ataupun `terlupa’ kejap untuk membaca doa ketika bersama….
    Tukar tajuk jap… pagi esok chelsea vs MU final champion’s league… datang la support chelsea Nazrida… MU dah ramai sgt fans… huhu…

  2. nazrida Says:

    wassalam kunadzri…

    biasa la terlupa tu….he he….

    …..tak yah le sokong chelsea tu, tak menang tu! Dengar khabar lampard dgn drogba injured la, jadi mlm ni tak dapat turun padang…keh keh (sakit ati chelsea dah kalahkan liverpool!)

    Takpe, next session mesti liverpool belasah abis MU ngan Chelsea!!

  3. walau wei!!!! mcm xpecaye jer para2 isteri ni tengok EPL !!!

  4. nazrida Says:

    quintas, kak ida ngan hubby + anak2 memang suka tagk bola. Sanggup bangun jam 2 pagi hanya kerana bola! he he ..team kak ida satu family – liverpool.

  5. wawa…ni 1st time tgk family mcm ni..

  6. nazrida Says:

    kunazdri, cian chelsea…saya satu family bangun pagi tadi sokong chelsea,…sbb anti – MU he he….tapi sedihnya kalah penalti! John Terry yg silap tu sbenarnya…ade ke patut tendang bola ke tepi plak! Tapi tak paham nape le drogba kena kad merah?

  7. kiranto Says:

    Ada sebanyak 501 tips yang diberikan oleh penulis iaitu Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak anda dikalangan winners. Tips ini menurut penulis jika diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan antara winners dan losers adalah mudah iaitu:- Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan diri mereka di kalangan orang yang berjaya sementara losers merasakan diri mereka tidak boleh.

    Tips;

    1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

    2. Berikan anak anda pelukan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

    3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

    4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

    5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

    6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

    7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

    8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

    9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

    10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

    11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

    12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

    13. Luangkanlah masa bersama anak anda di luar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

    14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

    15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

    16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

    17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

    18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

    19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

  8. nazrida Says:

    terimakasih kiranto…tip yang sangat berguna kepada aku yang tak ada ilmu mendidik anak ni..

  9. kiranto Says:

    naz

    hehehe

    pasai tu ler orang dok kata –

    ‘” YOU CANT BUY EXPERIENCE ” the older
    you are the wiser you become hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: